Thursday, October 4, 2007

أنا و أبي..في بلد الحسين

اولا انا مبكتبش شعر ودى بعتبرها خواطر نثرية أو نوع من الشعر الحر اللى من الآخر انا معرفش عن علمه أو علم العروض حاجه...المهم إن انا كاتب دي على قصيدة لوالدى - والدى أديب قبل أن يكون طبيب - وبحاول أشكره فيها وأخلد ذكراه داخلي
...
أبتاه..
بك اليوم أنا استجير
فاليوم أنا هاهنا..في نفسها تلك البلد
بلد الحسين..
يا أبت..قد أغترب
وتظل أنت فى الضمير
كلماتك اليوم تحيا بين طيات الضلوع
أشتمها برائحة طيب العبير
تربيت على حروفها..وذقت بها معنى الأصيل
يا أبت دعني أقبل يديك والجبين
وأتلو لك كل آيات الحب والتقدير
...
اللوم يا أبت أنى اعرف أين الدرب..
ومن أين المسير
ولكني ذقت مرارة العيش..من كبير وصغير
وسأعود يا أبت أقول..
فالدرب يا أبت عسير
ولكي أسير..
ستقول يا أبت..ولدى!
يضل الدرب..
فى بلد الحسين
...

2 comments:

safa7_karmooz said...

يا سيدى يا سيدى عالابداع

ومخبى كل ده عننا ليه؟؟؟

:)

essoo said...

يا باشا ولا مخبي ولا حاجه...دى حجات بسيطة يا رب تكون عجبتك بجد
يا ريت تتابعنا علطول